salamona aw niki hili mi wamani zama sawal dada chi za
pa dubai ki osam famil ham rasra da ma sara 24000 dirham de pa ma zakat
farz da kho zama zarorat da da kor da para motor ta aw haga mata zama
arbab pa khapalo paiso akhle kho bya haga zama arbab haga paisi mana da
myashti 500 aw ya 300 dirham zma na kat kai zama pa mash ki kho za motor
pa 16000 zara aw kam aw zyato paiso bandi akhlam aya daga masra chi
zama paisi prati de was padi zakat shta aw kana staso da jawab pa tama
sadat da dubai na
manana
Nangarhar Afghanistan
ځواب
بسم الله الرحمن الرحيم
په نغدو پيسو که د معاش ، تجارت وغيره وي په هغه صورت کې زيات فرض کيږي چې نصاب ته ورسيږي او کال ورباندی تير شي .
قوله تعالی : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ ( 267 الفقره ).
ای مؤمنانو! لګوی ! له حلالو ،پاکو دهغومالونو چه ( په کسب سره ) تاسې ګټلی .
اول : د نغدو پيسو نصاب د احنافو په نزد د سپينو زرو د نصاب له رويه ټاکل کيږي د سپينو زرو د زکات نصاب دوه سوه درهمه ده .
فَاِذاَ بَلَغَت مَاء تينِ فَفِيهَا خَمسَة ُ ُ دَرَاِهمَ (رواه الترمذی وابوداود).
يعنې کله چه 200 دوه سوه پوره شی نو په هغه کې پنځه درهم زکات واجب دی ، 200 درهمه د 595 ګرامو سره سمول خوری اوس مهال په کابل کې د سپينو زرو قيمت تقريباً 60 افغانۍ دی نو د زکات نصاب به 35700 افغانۍ شي يعنې که څوک د اصلی اړتياوو نه علاوه د 35700 نه پورته هر څومره چې وي ولري او کال ورباندې تير شي زکات ور باندې فرض دی .
دوهم : زکات په ټول کال کې يو ځل ادا کيږي او د اداکولو اندازه2.5 % يا څلويښتمه حصه ده .
جناب بنی کريم صلی الله عليه وسلم فرمايي : …… مِن كُلِّ اَربَعِينَ دِرهَماً دِرهمُ ابوداود او ترمذي ( يعنې د هرو څلويښتو درهمو نه يو درهم ).
مثلاً که څوک د اصلي ضروريات علاوه يو لک افغانۍ ولري کال ورباندې تير شي د زکات اندازه يې مساوي کيږي په 2500= 40/100000 يعنې د يو لکو افغانيو زکات 2500 افغانۍ کيږي .
د زکات د وجوب شرطونه :
۱- مسلمانی : نو څوک که نوی مسلمان شي پر هغه د مخکې وختونو زکات لازم نه دی .
۲- بلوغ : نا بالغه ماشوم يا د ماشوم ولی باندې زکات فرض نه دی که يی آدا کړي نه صحي کيږي .
۴- د نصاب مالک کيدل : د دومره مال مالک کيدل چه شريعت پری زکات واجب کړی دی .
۵- پوروړی نه وی : يوه سړی د نصاب په اندازه مال لري ولی د نورو پوروړی هم وي زکات ورباندې نشته .
۶- پر مال پوره کال تيريدل : هغه مال چې نصاب ته رسيدلی وي په هغه باندې به يو کال تير شوي وي .
رسول الله صلی الله عليه وسلم فرمايي :
د حضرت عبدالله ا بن عمر رضی الله عنه نه روايت دی چه
رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمايی : چه چاته په هره طريقه مال حاصل شو،
نوپرهغی باندی تر هغه وخته زکات نه واجبيږي څوپورې چه په هغی باندې يو
کال نه وي تير شوی ( رواه الترمذی ).
۷- پرخپلواصلی ضرورتونو سربيره د نصاب شته والی :
ضروري احتياجات لکه : خوراک ، پوښاک ، استوګن ځای او د شغل او کار وسائل .
۸- عقل : پر ليونی زکات فرض نه دی .
يادونه : د امام ابوحنيفه رحمه الله په نزد په ليوني او
ماشوم باندې د زکات ادا کول واجب نه دي ځکه پر دوی باندې نور عبادات لکه
لمونځ ، روژه وغيره نه دي واجب نو زکات هم يو عبادت دی .
مګر د امام شافعي رحمه الله ، امام مالک او امام احمد په نزد په نا
بالغه ماشوم او ليوني دواړو زکات واجب دی د هغوی سرپرست به د هغوی د مال
زکات ادا کوي .
د زکات د اداء کولو دصحت شرطونه :
يعنی د دغه شپږ شرطونو سره د زکات ادا صحيح ده او که نه وي زکات نه اداء کيږی :
۱- مسلمانی :د زکات اداء کوونکی به ضرور مسلمان وي ، د نامسلمان زکات نه اداء کيږي .
۲- عقل : که يو ليونی زکات ورکړي زکات يې نه اداء کيږي .
۳- په ټاکلو ځايونو کی د زکات مصرفول : هغه ځايونه چې په
قرآنکريم کې د التوبه په ۶۰ ايت کې واضح بيان شوي ،چې تفصيل به يې وروسته
راشي،که پرته له دغو ځايونو په نورو ځايونو کې ولګول شي زکات نه ادا کيږي .
1- بلوغ : نابالغه ماشوم که زکات ورکړي زکات نه اداء کيږي .
د امام ابوحنيفه رحمه الله په نزد په نا بالغه باندې زکات فرض نه دی ځکه هغه د عبادت د ادا کولو سن ته نه دی رسېدلی .
۵- مالک ګرځول : د زکات د اداء کولو پر وخت بايد د زکات
اخيستونکی د هغه مالک وګرځول شي ، که هغه فرد وي او که د زکات راټولولو
مامورين وي .
دا مهم نه ده چې د زکات د ادا په وخت کې د زکات مستحق کس ته
وويل چې دا د زکات روپۍ واخله بلکې هغه د صدقې ، کومک ، شرينۍ او په کوم بل
عنوان هم ور کولای شي خو داسې چې هغه مالک وګرځول شي او پوه شي چې دا د
خيرات روپۍ دی نه د قرض حسنه و غيره او په پوره ډاډ سره يې مصرف کړي .
علماء کرام د لاندې قراني او نبوي صلی الله عليه وسلم ارشادات په رڼا کې د زکات او صدقاتو تقسيمول په پټه سره بهتره ګڼي.
قوله تعالی : إِن تُبْدُواْ
الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاء
فَهُوَ خَيْرٌ لُّكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ وَاللّهُ
بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (البقره ۲۷۱ )
ژباړه : که تاسې خيراتونه ښکاره ورکوئ نو دا هم ښه دی او که
خيراتونه پټ ورکوئ او اړو خلکو ته يي ورکوئ دا ستاسې لپاره غوره دي او له
تاسې څخه ځنې ګناهونه لري کوي او الله جل جلا له په هغو ټولو کارونو چې
تاسې کوئ خبر دی .
سبعة يظلهم الله في ظله وم لاظل
إلا ظله: الامام العادل، وشاب نشأ في عبادة الله، ورجل قلبه معلق
بالمساجد، ورجلان تحابا في الله عزوجل، اجتمعا عليه، وتفرقا عليه، ورجل
تصدق بصدقة فأخفاها، حتى لا تعلم شماله ما تنفق يمينه، ورجل ذكر الله خاليا
ففاضت عيناه. ورجل دعته امرأة ذات منصب، وجمال، إلى نفسها، فقال: إني
أخاف الله عزوجل (بخاری او مسلم )
( فقه السنه باب زکات )
۶- د زکات داداء کولو نيت : زکات اداء کوونکی بايد د زکات د اداء کولو پر وخت د زکات نيت ولري .
د هر عبادت د صحت د پاره نيت شرط دی قوله تعالی :
وَمَا أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ
حُنَفَاء وَيُقِيمُوا الصَّلاَةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ
الْقَيِّمَةِ (البينه ۵ )
ژباړه : او په داسې حال کې چې دوی نه وو ګومارل شوي خو په دې
چې په پوره اخلاص د الله جل جلا له عبادت وکړي او عقيده ولري چې دين د هغه
له خوا دی او په عين حال کې له هر ډول اوښتنې لرې وي لمونځ (د هغه له ټولو
ادابو سره ) ادا کړي او زکات ورکړي او دا سم او ټينګ دين دی .
رسول الله صلی الله عليه وسلم فرمايي : إنما الاعمال بالنيات
وإنما لكل امرئ ما نوى ( هر عمل په نيت پورې تعلق لري ، او سړي ته هغه څه
رسيږي د کوم شي يې چې نيت کړي وي .
يو دا چې نيت به يې خالص د الله جل جلا له رضا او د هغه
عبادت کول وي او بل دا چې د فرض زکات د ادا نيت به لري کچيرې يو کس
خيراتونه او صدقه ورکړي او بيا وروسته هغه په زکات کې حساب کړي ، زکات يي
نه ادا کيږي ځکه ده د نفلي صدقي نيت کړي وو نه د زکات .
د نغدو پيسو او تجارتی اموالو زکات او دهغه نصاب :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ ( 267 الفقره ).
ای مؤمنانو! لګوئ ! له حلالو ،پاکو دهغومالونو چه( په کسب سره ) تاسې ګټلئ .
وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُوم ( الذاريات 19 ) .ِ
او په مالونو د دوی کې حق او برخه وه سوالګر لره او صبر کوونکی لره ( مسکين وی خو له شرمه سوال نه کوي ) .
عَن سَمُرَةَ بنِ جُندُب ٍ
اَن َّ رَ سُول َالله صَلَّي الله ُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَامُرُنَا
اَن نُخرِجَ الصَّدَقَةَ مَن َ الَّذِی نُعِدّ ُ لِلبَيع ( رواه ابوداود
او مشكاة المصابيح ) .
د حضرت سمره بن جندب رضی الله عنه نه روايت دي چه رسول
الله صلي الله عليه وسلم مونږ ته حکم وو – چه مونږ به دهر هغه شی نه زکات
وباسو کوم چه د بيع يعنې سوداګري او تجارت دپاره اخستی وي .
د احنافو په نزد د نغدو پيسو او تجارتي اموالو نصاب د سپينو سرو د نصاب له رويه ټاکل کيږي ځکه چې د سپينو زرو نصاف اقل دي .
په دې باندې د ټول امت د علماء اتفاق دی چې پانګه هر کوم
نصاب ته هغه د سپنو زرو وي یا د سرو زرو وي ورسيږي زکات ور باندې فرض دی
معلومه خبره ده چې په نن عصر کې د سپينو زرو نصاب اقل دی .
فتاوي للجنة الدائمه هم د احنافو قول ته ترجيح ورکوي ليکي :
ونظرا لأن قيمة نصاب الفضة في
هذا الوقت أدنى من قيمة نصاب الذّهب فيكون التقدير بناء عليه فإذا بلغ ما
عند الشخص من العملة الورقية قيمة نصاب الفضة أخرج الزكاة ، ونصاب الفضّة
يعادل 595 غراما تقريبا والله تعالى أعلم (فتاوى اللجنة الدائمة 9/257 هيئة
کبار علماء عربستان )
دنغدو پيسو او تجارتی اموالو ( دوکان ، دواخانې،
فابريکه او غيره ) نصاب د سپينو زرو د نصاب له رويه ټا کل کيږي ځکه د
سپينو زرو نصاب اقل دی نو په اقل عمل کوو .
د نغدو پيسو يا په تجارتی دوران
کې بندو پيسو نصاب د سپينو زرو د نصاب له رويه ټاکو چه د سپينو زرو نصاب
دوه سوه درهمه يا 595 ګرامو سره سمون
خوری .
که فرضاً د سپينو زرو د يوه ګرام قيمت 60 افغانۍ و ټاکو نو زکات نصاب به مساوي شي په :
60×595= 35700 AF
نو که څوک 35700 پنځه ديرش زره اوه سوه افغانۍ د نغدو پيسو يا تجارتی اموالو پانګه ولري کال ورباندې تير شي زکات ور باندې فرض دی .
يادونه : د سپينو زرو قيمت اټکلي دي تاسې يې د وخت او ځای سره سم نرخ وټاکئ .
د زکات اندازه ٪ 2.5 يا 40 څلويښتمه برخه ده .
لومړی مثال : يوه تجار خپل تجارتي اموال حساب کړل پانګه يی 350000 افغانی شوه زکات به يی :
350000 ÷40 = 8750 af يا 2.5% = 2.5 / 100 = 0.025x 350000 = 8750 af د زکات د ورکړې اندازه به 8750 افغانی شی.
يا په لنډ ډول ويلای شو په سلو روپو کې 2.5 روپئ په زرو کې 25 روپئ او لکو کې 2500 روپئ زکات کيږي
هغه موټر چې د کور د پاره اخیستل شوې وي په هغه باندې زکات نشته او که د تجارت د پاره وي په هغه باندې زکات شته .
ابوداود روايت کوي چې جناب سول الله صلی الله عليه وسلم فرمايي :
[إِنَّ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَآله وَسَلَّمَ كَانَ يَأْمُرُنَا أَنْ
نُخْرِجَ الصَّدَقَةَ مِنْ الَّذِي نُعِدُّ لِلْبَيْعِ]
:« رسول الله صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَآله وَسَلَّمَ به مونږ ته د زکات ورکولو امر کولو په هغه څه کې چې د تجارت د پاره به مو ساتل»{ أبوداود (1562)، او طبراني په[الکبير] 7/253(7029)، او بيهقي په[السنن الکبري] 4/146(7388.
و فی الهندیة:
«و منها کون النصاب نامیاً».(الهندية )
و فی الدر:
«و لا فی ثیاب البدن و اثاث المنزل و دور السکنی و نحوها».
و فی الطحطاوی:
«(قوله: و نحوها)کحوانیت و خانات یستغلها».(طحطاوي علي الدر:1/392)
خلاصه د مطلب دا چې په کور ، د کور په سامان او د ژوند په وسايلو زکات نشته
والله اعلم بالصواب
فتاوي المحمودي – د زکات د فتوای دايمي ټولنه
آن لاين اسلامې لارښود
یادونه : اصلا ستاسو مسله داسې ده لکه په تا باندې
چه د خپل کفیل قرض وې نو تاسو د خپلی سرمائی نه
هغه منفی کړې او باقی سرمائیه بیا وا ګورې چه نصاب د زکات
ته رسیږی او که نه نور تفصیل مونږ کړې دې او دا لیکنه
غور سره وا ګورې
......... او زمونږ لیکنی د ملګرو سره هم شرېکی کړې
ډېر من نه الله دې اجر در کړې چه تا مونږ .................... ?
- ښځې د پاره اوږد نوکونه پريښودل روا دي او که نه ؟
- کاش چې مورې ته ژوندۍ وى
- کاهن ، نجومی
- کبیره ګناهونه
- کثرت جماع سے پیدا ہونے والے امراض
- کفاره هله وجبیږی چه انسان بلکل معذوره وې
- کلمات القرآن : د مبائل لپاره ېواسلامی سافټ وېر دقران دمشکل الفاظو ترجمه عربک ټو عربک
- کن حالات میں مباشرت سے پرہیز کرنا چاہیئے
- که د دين د پاره خطر وي په غير مسلم هيواد کې استوګنه کول ښه نه دي
- که دواړه پښې د سجدې په وخت کې پورته شي لمونځ فاسديږي ؟
- که موټرچپه شې نوپه موټر وان یاپه موټرکې سواره خلګوباندي دمړوشوو خلګو کفاره یادیة شته اوکنه ؟
- که يي وويل که مي فلانى کار ونه شو نوزما ښځه دې طلاقه وي نوشرط چې کله موجود شي طلاق واقع کيږي ؟
- که په کمپيوټر کې پښتو نه لرﺉ پښتو خپل کمپوټر ته له دې ځای څخه ښکته کړﺉ
- که پټه خوله نه شوې نوطلاق ويلوسره کوم ډول طلاق واقع کيږي ؟
- که څوک د نوکرۍ په حالت چې حج ورباندې فرض نه وي حج وکړي ايا د اسطاعت نه پس په هغه دوباره حج فرض دی ؟
- که ډوډۍ مو ونښلي څه به کوئ؟
- که یوتن په لمانځه کې دوه دري ځلي ساعت ته وګوري ؟
- کورنۍ، جومات او روژه
- کږې سترګې (سترابیزم )
- کیفیت مراسم حج دانلود ویدیو فارسی
- ګرانې خورې دغه درد مې واوره (۲)
- ګرانې خورې دغه درد مې واوره (۳)
- ګرانې خورې{}دغه درد مې واوره
- ګناه وكړه، خو په پنځو شرطونو
- گرم چیز استعمال کرنے کے فورا بعد
- گوگل کی جگہ اپنا نام لکھیں
- ہاتھوں کي خوبصورتي
- یوازې د ربیع الاول ۱۲ مه نیټه ولې؟
- یوبهترین اسلامی سافٹ وير
- یوحدیث یادحدیث الفاظوتالاش
- ېو ځل دا ضرور وا ګورا تا ته وایم
- ېوهلک دې چه وزن ئي 60کلوګرامه دې
- ېوډاکټر د خپل ځان اپرېشن په خپله کړې
- ۱۵ کلنه امريکايي پېغله څنګه مسلمانه شوه؟
- هغه صورتونه چه دهغه پر کولو د روژی قضا واجبه ده :
- هغه صورتونه چی قضا اوکفاره دواړه پری واجب دی
- هغه صورتونه چې دهغه پر کولو د روژې قضا واجبه ده :
- هميشه لمونځونه نه اداء كوونكى به ثواب ترلاسه كوي اوكه نه
- په حمام يا تشناب کې اذکار ويل جايز دي او که نه ؟
- مرغان په کور کښی په قفس {پنجرې} کښی ساتل څنګه دی؟
- د انټرنيت ډير کارول تاوان لرى
- مذاهب اربعه د قرآن او سنتو تشريح او توضيح ده
- د "سلام" او "سلامونو" تېروتنه!
- هډوال وېب له طرفه هلک او جینی ته ېو پیغامو for girls & baby
- د لــــــــــمــــــــــــــونـــــــــــــځ څلویښت فائدې او ګټې
- د کافرې سره د اسلام راوړلو په شرط نکاح جايزه ده ؟
- كه يو سري يو موتر د 2 مياشتو به قرض قيمته وركري دغه خو به سود نه رازي
- واکسين کول شرعاً څه حکم لري ؟
- پوښتنه: آیا په اسلام کښی شاعری جائز ده؟
- دبنی اسریلو دیوه پاچا قصه
- پوښتنه: آيا ښځو ته د آذان او اقامت کولو اجازه شته کنه؟
- پوښتنه: د سنتو لپاره د ځاي د تغيرولو په اړه څه دليل شته او کنه؟
- پوښتنه: کچيري امام په هيري سره بي اودسه لمونځ وکړ ددي حکم څه دي؟
- پوښتنه: په هغه امام پسي لمونځ کيږي او کنه چي لوي او واړه ګناهونه سرته رسوي لکه شراب څښي يا نشه يي مواد څښي يا ږيره خريي او ديته ورته ګناهونه سرته رسوي؟
No comments:
Post a Comment
السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
ښه انسان د ښو اعمالو په وجه پېژندلې شې کنه ښې خبرې خو بد خلک هم کوې
لوستونکودفائدې لپاره تاسوهم خپل ملګروسره معلومات نظراو تجربه شریک کړئ
خپل نوم ، ايمل ادرس ، عنوان ، د اوسيدو ځای او خپله پوښتنه وليکئ
طریقه د کمنټ
Name
URL
لیکل لازمی نه دې اختیارې دې فقط خپل نوم وا لیکا URL
اویا
Anonymous
کلیک کړې
سائیٹ پر آنے والے معزز مہمانوں کو خوش آمدید.