Search This Blog

Loading...

السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته ډېرخوشحال شوم چی تاسی هډاوال ويب ګورۍ الله دی اجرونه درکړي هډاوال ويب پیغام لسانی اوژبنيز او قومي تعصب د بربادۍ لاره ده


اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ




اللهم لك الحمد حتى ترضى و لك الحمد إذا رضيت و لك الحمد بعد الرضى



لاندې لینک مو زموږ دفیسبوک پاڼې ته رسولی شي

هډه وال وېب

https://www.facebook.com/hadawal.org


د عربی ژبی زده کړه arabic language learning

https://www.facebook.com/arabic.anguage.learning
There was an error in this gadget

Monday, March 12, 2012

معانى كلمات قرآن كريم بصورت سؤال و جواب


زخرف :

کلمات  (  أفنضرب عنکم ـ صفحا ) در آیه   5   سوره  زخرف  { أَفَنَضْرِبُ عَنكُمُ الذِّكْرَ صَفْحاً أَن كُنتُمْ قَوْماً مُّسْرِفِينَ   } به چه معناست ؟
 أفنضرب عنکم : آیا از شما باز داریم ؟ آیا از شما بدورو منصرف داریم ؟
صفحا : اعراض و رو گردانی .


کلمه  ( بطشا  ) در آیه    8  سوره  زخرف  { فَأَهْلَكْنَا أَشَدَّ مِنْهُم بَطْشاً وَمَضَى مَثَلُ الْأَوَّلِينَ   } به چه معناست ؟
 حمله و یورش .

کلمات  (  لتستووا ـ مقرنین  ) در آیه   13   سوره  زخرف  {  لِتَسْتَوُوا عَلَى ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَيْتُمْ عَلَيْهِ وَتَقُولُوا سُبْحانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ  } به چه معناست ؟
 لتستووا : تا مستقر گردید .
مقرنین : توانایی .

کلمه  ( منقلبون  ) در آیه    14  سوره  زخرف  {  وَإِنَّا إِلَى رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ  } به چه معناست ؟
 برگردندگان .

کلمه  (  أصفاکم ) در آیه  16    سوره  زخرف  { أَمِ اتَّخَذَ مِمَّا يَخْلُقُ بَنَاتٍ وَأَصْفَاكُم بِالْبَنِينَ   } به چه معناست ؟
 برای شما انتخاب کرده است .

کلمه  (  کظیم ) در آیه   17   سوره  زخرف  { وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِمَا ضَرَبَ لِلرَّحْمَنِ مَثَلاً ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدّاً وَهُوَ كَظِيمٌ   } به چه معناست ؟
 پر از خشم و لبریز از غم و اندوه .

کلمه  ( ینشأ  ) در آیه  18    سوره  زخرف  { أَوَمَن يُنَشَّأُ فِي الْحِلْيَةِ وَهُوَ فِي الْخِصَامِ غَيْرُ مُبِينٍ   } به چه معناست ؟
 پرورش می یابد .

کلمه  (  یخرصون ) در آیه   20   سوره  زخرف  {  وَقَالُوا لَوْ شَاء الرَّحْمَنُ مَا عَبَدْنَاهُم مَّا لَهُم بِذَلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ  } به چه معناست ؟
 تخمین می زنند و ناسنجیده می گویند .

کلمات ( رجل ـ القریتین  ) در آیه  31    سوره  زخرف  { وَقَالُوا لَوْلَا نُزِّلَ هَذَا الْقُرْآنُ عَلَى رَجُلٍ مِّنَ الْقَرْيَتَيْنِ عَظِيمٍ   } به چه معناست ؟
 رجل : مرد بزرگوار . مرادشان مردی سرشناس و ثروتمند است . هرچند منظورشان چه بسا شخص معینی نباشد ولی اغلب گفته اند مرادشان ولید پسر مغیره مخزومی از مکه و عروه پسر مسعود ثقفی از طائف بود .
القریتین : دو شهر مرادشان مکه و طائف بود .

کلمه  و جمله ( سخریا ـ لیتخذ بعضهم بعضا سخریا  ) در آیه    32 سوره  زخرف  {  أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَةَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُم مَّعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضاً سُخْرِيّاً وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ  } به چه معناست ؟
 سخریا : مسخر . زیر فرمان . بکار گرفته شده .
لیتخذ بعضهم بعضا سخریا : تسخیردراینجا  به معنی بهره کشی ظالمانه نیست ، بلکه منظور بکار گرفتن عموم مردم برای خدمت به یکدیگر و چرخاندن زندگی تعاونی و ایجاد نظم در اجتماع است .

کلمات   ( سقفا ـ یظهرون  ) در آیه   33   سوره  زخرف  { وَلَوْلَا أَن يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَن يَكْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفاً مِّن فَضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ  } به چه معناست ؟
 سقفا : جمع سقف ، آسمانه خانه .
یظهرون : بالا روند .

کلمه  ( زخرفا  ) در آیه   35   سوره  زخرف  { وَزُخْرُفاً وَإِن كُلُّ ذَلِكَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةُ عِندَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ   } به چه معناست ؟
زر و زیور .

کلمه  (  نقیض  ) در آیه  36    سوره  زخرف  { وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ  } به چه معناست ؟
 آماده سازیم . فراهم می سازیم .

کلمه  (  لا یکاد یبین  ) در آیه   52   سوره  زخرف  { أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ   } به چه معناست ؟
 نمی تواند فصیح صحبت کند و مراد خود را واضح و روشن به دیگران بگوید .

کلمه  (  مقترنین ) در آیه   53   سوره  زخرف  { فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ  } به چه معناست ؟
 همراهان ، همدمان .

کلمه  ( آسفونا   ) در آیه   55   سوره  زخرف  { فَلَمَّا آسَفُونَا انتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ  } به چه معناست ؟
 ما را خشمگین کردند .

کلمه  (  سلفا ) در آیه   56   سوره  زخرف  { فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفاً وَمَثَلاً لِلْآخِرِينَ   } به چه معناست ؟
 گذشتگان .

کلمه  (  خصمون ) در آیه   58   سوره  زخرف  {  وَقَالُوا أَآلِهَتُنَا خَيْرٌ أَمْ هُوَ مَا ضَرَبُوهُ لَكَ إِلَّا جَدَلاً بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ  } به چه معناست ؟
 جمع خصم ، دشمن سر سخت .

کلمه  ( بغتة ) در آیه    66  سوره  زخرف  {  هَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَن تَأْتِيَهُم بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ  } به چه معناست ؟
 ناگهانی .

کلمه  (  الاأخلاء  ) در آیه   67   سوره  زخرف  {  الْأَخِلَّاء يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ  } به چه معناست ؟
 جمع خلیل ، دوستان . رفیقان .

کلمه  ( تحبرون  ) در آیه   70   سوره  زخرف  { ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنتُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ تُحْبَرُونَ   } به چه معناست ؟
 غرق شادمانی می گردید .

کلمه  ( صحاف  ) در آیه    71  سوره  زخرف  { يُطَافُ عَلَيْهِم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَأَنتُمْ فِيهَا خَالِدُونَ   } به چه معناست ؟
 جمع صحفة ، کاسه . ظرف .

کلمات  ( لا یفتر ـ مبلسون  ) در آیه   75   سوره  زخرف  { لَا يُفَتَّرُ عَنْهُمْ وَهُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ   } به چه معناست ؟
 لایفتر : کاسته نمی گردد و سبک نمی شود . تخفیف داده نمی شود .
مبلسون : نا امید شدگان .

کلمات ( مالک  ـ ماکثون) در آیه  77    سوره  زخرف  {  وَنَادَوْا يَا مَالِكُ لِيَقْضِ عَلَيْنَا رَبُّكَ قَالَ إِنَّكُم مَّاكِثُونَ  } به چه معناست ؟
 نام فرشته ای است که رئیس فرشتگان دوزخ است .
ماکثون : درنگ کنندگان . توقف کنندگان .

کلمه  ( أبرموا ـ مبرمون ) در آیه  79 سوره  زخرف  {  أَمْ أَبْرَمُوا أَمْراً فَإِنَّا مُبْرِمُونَ    } به چه معناست ؟
أبرموا : عزم را جزم کردند . تصمیم محکمی گرفتند .
مبرمون : تصمیم گیرندگان . عزم را جزم کنندگان .

کلمه  ( یخوضوا ) در آیه   83   سوره  زخرف  {  فَذَرْهُمْ يَخُوضُوا وَيَلْعَبُوا حَتَّى يُلَاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي يُوعَدُونَ    } به چه معناست ؟
فرو روند . سرگرم یاوه و بیان اباطیل شوند .

کلمه  ( قیله ) در آیه  88    سوره  زخرف  {  وَقِيلِهِ يَارَبِّ إِنَّ هَؤُلَاء قَوْمٌ لَّا يُؤْمِنُونَ    } به چه معناست ؟
گفته و سخن .

کلمه  ( إصفح ) در آیه   89   سوره  زخرف  {  فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَقُلْ سَلَامٌ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ    } به چه معناست ؟
روی بگردان .

دخان :

کلمه  ( یفرق ) در آیه   4   سوره  دخان {  فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ    } به چه معناست ؟
تفصیل و تبیین گشته است . بیان شده است .

کلمه  ( معلم ) در آیه  14    سوره  دخان {  ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَقَالُوا مُعَلَّمٌ مَّجْنُونٌ    } به چه معناست ؟
تعلیم شده ، یاد داده شده .

کلمه  ( البطشة الکبری ) در آیه  16    سوره  دخان {  يَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْكُبْرَى إِنَّا مُنتَقِمُونَ    } به چه معناست ؟
یورش تند ، حمله شدید .

کلمه  ( فتنا ) در آیه   17   سوره  دخان {   وَلَقَدْ فَتَنَّا قَبْلَهُمْ قَوْمَ فِرْعَوْنَ وَجَاءهُمْ رَسُولٌ كَرِيمٌ   } به چه معناست ؟
آزمایش کردیم .

کلمه  ( لا تعلوا ) در آیه   19 سوره  دخان {   وَأَنْ لَّا تَعْلُوا عَلَى اللَّهِ إِنِّي آتِيكُم بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ   } به چه معناست ؟
تکبر نورزید و بزرگی نکنید . طغیان و سرکشی نکنید .

کلمه  ( عذت ) در آیه   20   سوره  دخان {  وَإِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَرَبِّكُمْ أَن تَرْجُمُونِ    } به چه معناست ؟
پناه برده ام .

کلمه  ( أترک البحر رهوا ) در آیه   24   سوره  دخان {  وَاتْرُكْ الْبَحْرَ رَهْواً إِنَّهُمْ جُندٌ مُّغْرَقُونَ    } به چه معناست ؟
دریا را باز و گشاده به حال خود بگذار .

کلمه  ( فاکهین ) در آیه  27    سوره  دخان {  وَنَعْمَةٍ كَانُوا فِيهَا فَاكِهِينَ    } به چه معناست ؟
در ناز و نعمت بسر برندگان . متنعمان .

کلمه  ( منظرین ) در آیه    29 سوره  دخان { فَمَا بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّمَاء وَالْأَرْضُ وَمَا كَانُوا مُنظَرِينَ     } به چه معناست ؟
مهلت داده شده گان .

کلمه  ( تبع ) در آیه   37   سوره  دخان {   أَهُمْ خَيْرٌ أَمْ قَوْمُ تُبَّعٍ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ أَهْلَكْنَاهُمْ إِنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ   } به چه معناست ؟
تبع حمیری ، یکی از شاهان یمن و مرد صالحی بوده است . تبع یک لقب عمومی برای ملوک و شاهان یمن بوده است .

کلمه  ( فاعتلوه ) در آیه   47   سوره  دخان {  خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلَى سَوَاء الْجَحِيمِ    } به چه معناست ؟
او را روی زمین بکشید . او را پرت کنید .

کلمه  (  ذق ) در آیه   49   سوره  دخان {  ذُقْ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ    } به چه معناست ؟
بچش .

کلمات  ( سندس ـ إستبرق ) در آیه  53    سوره  دخان {  يَلْبَسُونَ مِن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَقَابِلِينَ    } به چه معناست ؟
سندس : پارچه های ابریشمی لطیف و نازک .
إستبرق : پارچه های ابریشمی ضخیم و درخشان .

کلمه  ( ارتقب ) در آیه  59    سوره  دخان {  فَارْتَقِبْ إِنَّهُم مُّرْتَقِبُونَ    } به چه معناست ؟
بنگر و منتظر باش .

جاثیة :

کلمات  ( أفاک ـ أثیم ) در آیه  7    سوره  چاثیة  {  وَيْلٌ لِّكُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ    } به چه معناست ؟
أفاک : بسیار دروغگو .
أثیم : بسیار بزهکار و گناهکار .

کلمه  ( یصر مستکبرا ) در آیه  8    سوره  چاثیة  {  يَسْمَعُ آيَاتِ اللَّهِ تُتْلَى عَلَيْهِ ثُمَّ يُصِرُّ مُسْتَكْبِراً كَأَن لَّمْ يَسْمَعْهَا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ    } به چه معناست ؟
مستکبرانه اصرار می ورزد .

کلمه  ( رجز ) در آیه   11   سوره  چاثیة  {   هَذَا هُدًى وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ لَهُمْ عَذَابٌ مَّن رِّجْزٍ أَلِيمٌ   } به چه معناست ؟
عذاب .

کلمه  ( اجترحوا ) در آیه    21  سوره  چاثیة  {   أًمْ حَسِبَ الَّذِينَ اجْتَرَحُوا السَّيِّئَاتِ أّن نَّجْعَلَهُمْ كَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَوَاء مَّحْيَاهُم وَمَمَاتُهُمْ سَاء مَا يَحْكُمُونَ   } به چه معناست ؟
بدست آورده اند .

کلمه  ( جاثیة ) در آیه   28   سوره  چاثیة  {  وَتَرَى كُلَّ أُمَّةٍ جَاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَى إِلَى كِتَابِهَا الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ    } به چه معناست ؟
بر سر زانوها نشسته .

کلمه  ( مستیقنین  ) در آیه   32   سوره  چاثیة  { وَإِذَا قِيلَ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَالسَّاعَةُ لَا رَيْبَ فِيهَا قُلْتُم مَّا نَدْرِي مَا السَّاعَةُ إِن نَّظُنُّ إِلَّا ظَنّاً وَمَا نَحْنُ بِمُسْتَيْقِنِينَ     } به چه معناست ؟
باور دارندگان .

احقاف :

کلمه  ( بدعا ) در آیه   9   سوره  احقاف  {   قُلْ مَا كُنتُ بِدْعاً مِّنْ الرُّسُلِ وَمَا أَدْرِي مَا يُفْعَلُ بِي وَلَا بِكُمْ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَى إِلَيَّ وَمَا أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ مُّبِينٌ   } به چه معناست ؟
نو بر . نو ظهور .

کلمات ( فصال ـ أوزعنی ) در آیه   15   سوره  احقاف  {   وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَاناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَوَضَعَتْهُ كُرْهاً وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْراً حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحاً تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ   } به چه معناست ؟
فصال : از شیر باز گرفتن .
أوزعنی : توفیقم ده . به من الهام کن .

کلمه  ( الأحقاف) در آیه   21   سوره  احقاف  {   وَاذْكُرْ أَخَا عَادٍ إِذْ أَنذَرَ قَوْمَهُ بِالْأَحْقَافِ وَقَدْ خَلَتْ النُّذُرُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ   } به چه معناست ؟
نام سرزمینی است در جنوب شرقی جزیرة العرب و از نظر لغوی ، جمع حقف ، ریگزار . دارای شنهای روان.

کلمه  ( لتأفکنا ) در آیه    22  سوره  احقاف  {   قَالُوا أَجِئْتَنَا لِتَأْفِكَنَا عَنْ آلِهَتِنَا فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ   } به چه معناست ؟
تا ما را منصرف کنی و برگردانی .

کلمات  ( عارضا ـ أودیة ـ ممطر) در آیه  24    سوره  احقاف  {  فَلَمَّا رَأَوْهُ عَارِضاً مُّسْتَقْبِلَ أَوْدِيَتِهِمْ قَالُوا هَذَا عَارِضٌ مُّمْطِرُنَا بَلْ هُوَ مَا اسْتَعْجَلْتُم بِهِ رِيحٌ فِيهَا عَذَابٌ أَلِيمٌ   } به چه معناست ؟
عارضا : ابر . ابری که در کرانه های افق پهن می شود .
أودیة : جمع وادی ، دره ها .
ممطر : بارنده .

کلمه  ( مکناهم ) در آیه   26   سوره  احقاف  {   وَلَقَدْ مَكَّنَّاهُمْ فِيمَا إِن مَّكَّنَّاكُمْ فِيهِ وَجَعَلْنَا لَهُمْ سَمْعاً وَأَبْصَاراً وَأَفْئِدَةً فَمَا أَغْنَى عَنْهُمْ سَمْعُهُمْ وَلَا أَبْصَارُهُمْ وَلَا أَفْئِدَتُهُم مِّن شَيْءٍ إِذْ كَانُوا يَجْحَدُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَحَاقَ بِهِم مَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُون   } به چه معناست ؟
مکانت و قدرتشان دادیم .

کلمات ( صرفنا ـ نفرا ) در آیه   29   سوره  احقاف  {   وَإِذْ صَرَفْنَا إِلَيْكَ نَفَراً مِّنَ الْجِنِّ يَسْتَمِعُونَ الْقُرْآنَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قَالُوا أَنصِتُوا فَلَمَّا قُضِيَ وَلَّوْا إِلَى قَوْمِهِم مُّنذِرِينَ   } به چه معناست ؟
صرفنا : متوجه ساختیم .
نفرا : جماعت . گروه .

کلمه  ( اواو العزم من الرسل ) در آیه    35  سوره  احقاف  { فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُوْلُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِل لَّهُمْ كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَ مَا يُوعَدُونَ لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَةً مِّن نَّهَارٍ بَلَاغٌ فَهَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الْفَاسِقُونَ    } به چه معناست ؟
پیغمبرانی که دارای اراده استوار و ثبات و پایداری بوده اند عبارتند از : نوح ، ابراهیم ، موسی ، عیسی ، محمد علیه الصلاة و السلام .

محمد :

کلمات ( الوثاق ـ أثخنتموهم ـ حتی تضع الحرب أوزارها  ) در آیه   4   سوره  محمد  {   فَإِذا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّى إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنّاً بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاء حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَلِكَ وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَكِن لِّيَبْلُوَ بَعْضَكُم بِبَعْضٍ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَن يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ   } به چه معناست ؟
الوثاق : ریسمان و طنابی که اسیران و بندیان با آن محکم بسته می شوند .
أثخنتموهم : ایشان را با کشتن و مجروح کردن ضعیف کردید و از پای درآوردید .
حتی تضع الحرب أوزارها : تا جنگ به پایان می رسد .

کلمه  ( عرفها لهم  ) در آیه   6   سوره  محمد  { وَيُدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَهَا لَهُمْ    } به چه معناست ؟
توسط  پیغمبران و کتابهای آسمانی بهشت را بدیشان شناسانده است . بهشت را برای ایشان خوشبو کرده است .

کلمه  ( تعسا ) در آیه   8   سوره  محمد  { وَالَّذِينَ كَفَرُوا فَتَعْساً لَّهُمْ وَأَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ     } به چه معناست ؟
هلاک . نابودی .

کلمات  ( غیر آسن ـ مصفی ) در آیه   15   سوره  محمد  {   َثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِّن مَّاء غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِن لَّبَنٍ لَّمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّةٍ لِّلشَّارِبِينَ وَأَنْهَارٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفًّى وَلَهُمْ فِيهَا مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِي النَّارِ وَسُقُوا مَاء حَمِيماً فَقَطَّعَ أَمْعَاءهُمْ   } به چه معناست ؟
غیر آسن : غیر متغیر . فاسد نشده .
مصفی : خالص .

کلمه  ( آنفا ) در آیه   16   سوره  محمد  {  وَمِنْهُم مَّن يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ حَتَّى إِذَا خَرَجُوا مِنْ عِندِكَ قَالُوا لِلَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مَاذَا قَالَ آنِفاً أُوْلَئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَاتَّبَعُوا أَهْوَاءهُمْ    } به چه معناست ؟
چند لحظه پیش .

کلمه  ( متقلبکم و مثواکم ) در آیه  19    سوره  محمد  {   فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَمَثْوَاكُمْ   } به چه معناست ؟
همه حرکات و سکنات شما .

کلمه  ( أضغان ) در آیه   29   سوره  محمد  { أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ أَن لَّن يُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ     } به چه معناست ؟
جمع ضغن ، حقد و کینه های شدید .

کلمه  ( بسیماهم ) در آیه   30   سوره  محمد  {   وَلَوْ نَشَاء لَأَرَيْنَاكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُم بِسِيمَاهُمْ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ أَعْمَالَكُمْ   } به چه معناست ؟
سیما ، قیافه ، علامت .

کلمه  ( السلم ) در آیه   35   سوره  محمد  {   فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَن يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ   } به چه معناست ؟
صلح .

کلمه ( یحفکم ) در آیه   37  سوره  محمد  {  إِن يَسْأَلْكُمُوهَا فَيُحْفِكُمْ تَبْخَلُوا وَيُخْرِجْ أَضْغَانَكُمْ   } به چه معناست ؟
از شما اصرار یکند و مصرانه بخواهد .

فتح :

کلمه  ( نکث ) در آیه   10   سوره  فتح  {   إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً   } به چه معناست ؟
پیمان شکنی کرد .

کلمه  ( المخلفون ) در آیه     11 سوره  فتح  {    سَيَقُولُ لَكَ الْمُخَلَّفُونَ مِنَ الْأَعْرَابِ شَغَلَتْنَا أَمْوَالُنَا وَأَهْلُونَا فَاسْتَغْفِرْ لَنَا يَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِم مَّا لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ قُلْ فَمَن يَمْلِكُ لَكُم مِّنَ اللَّهِ شَيْئاً إِنْ أَرَادَ بِكُمْ ضَرّاً أَوْ أَرَادَ بِكُمْ نَفْعاً بَلْ كَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيراً  } به چه معناست ؟
بازپس ماندگان . واپس زدگان .

کلمات   ( بطن مکة ـ أظفرکم ) در آیه   24   سوره  فتح  {  وَهُوَ الَّذِي كَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ عَنْهُم بِبَطْنِ مَكَّةَ مِن بَعْدِ أَنْ أَظْفَرَكُمْ عَلَيْهِمْ وَكَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيراً    } به چه معناست ؟
بطن مکه :وسط مکه درون مکه .
أظفرکم : شما را پیروز گرداند.

کلمات  ( محله ـ أن تطووهم ـ معرة ـ تزیلوا ) در آیه   25   سوره  فتح  {   هُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَالْهَدْيَ مَعْكُوفاً أَن يَبْلُغَ مَحِلَّهُ وَلَوْلَا رِجَالٌ مُّؤْمِنُونَ وَنِسَاء مُّؤْمِنَاتٌ لَّمْ تَعْلَمُوهُمْ أَن تَطَؤُوهُمْ فَتُصِيبَكُم مِّنْهُم مَّعَرَّةٌ بِغَيْرِ عِلْمٍ لِيُدْخِلَ اللَّهُ فِي رَحْمَتِهِ مَن يَشَاءُ لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَاباً أَلِيماً  } به چه معناست ؟
محله : قربانگاه . محل ذبح .
أن تطووهم : اگر بیم آن نبود اینکه ایشان را لگد مال و نابود کنید .
معرة : ننگ و عار . زیان وضرر .
تزیلوا : جدا شده بودند .

کلمه  ( الحمیة ) در آیه   26   سوره  فتح  { إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجَاهِلِيَّةِ فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَأَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ التَّقْوَى وَكَانُوا أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً     } به چه معناست ؟
تعصب و جانبداری .

کلمات  ( شطأ ـ سوق ـ آزر ـ استغلظ  ) در آیه   29   سوره  فتح  {   مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْراً عَظِيماً  } به چه معناست ؟
شطأ : جوانه .
سوق : جمع ساق ، تنه .
آزر : یاری داد ، نیرو داد .
استغلظ : سخت و سفت گردید .

حجرات :

کلمه  ( یغضون ) در آیه   3  سوره  حجرات {   إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ   } به چه معناست ؟
پایین می آورند . آهسته بر می آورند .

کلمه  ( لعنتم ) در آیه    7  سوره  حجرات {  وَاعْلَمُوا أَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطِيعُكُمْ فِي كَثِيرٍ مِّنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ أُوْلَئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ    } به چه معناست ؟
قطعا به مشقت می افتید .

کلمات  (  لا تلمزوا ـ لا تنابزوا ) در آیه   11   سوره  حجرات {   يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن يَكُونُوا خَيْراً مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن يَكُنَّ خَيْراً مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ   } به چه معناست ؟
لا تلمزوا: طعنه نزنید . عیبجویی نکنید .
لا تنابزوا : ملقب به القاب قبیح و ناپسند مکنید .

کلمه  ( لا یلتکم ) در آیه   14   سوره  حجرات {  قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ وَإِن تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُم مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ    } به چه معناست ؟
از شما نمی کاهیم .

ق :

کلمه  ( مریج ) در آیه  5    سوره  ق {   بَلْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءهُمْ فَهُمْ فِي أَمْرٍ مَّرِيجٍ   } به چه معناست ؟
مختلط و مضطرب . آمیخته و آشفته .

کلمه  ( زوج بهیج ) در آیه   7   سوره  ق {   وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ   } به چه معناست ؟
نوع و صنف و جفت مسرت بخش و بهجت انگیز .

کلمه  ( منیب ) در آیه   8   سوره  ق {   تَبْصِرَةً وَذِكْرَى لِكُلِّ عَبْدٍ مُّنِيبٍ   } به چه معناست ؟
توبه کار . برگردنده .

کلمه  ( الحصید ) در آیه   9   سوره  ق {    وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً مُّبَارَكاً فَأَنبَتْنَا بِهِ جَنَّاتٍ وَحَبَّ الْحَصِيدِ  } به چه معناست ؟
درو شده .

کلمات  ( باسقات ـ نضید  ) در آیه   10   سوره  ق {    وَالنَّخْلَ بَاسِقَاتٍ لَّهَا طَلْعٌ نَّضِيدٌ  } به چه معناست ؟
باسقات : طولانی و دراز .
نضید : چین چین چیده شده . در کنارهم مرتب و منظم قرار گرفته .

کلمه  ( لبس ) در آیه   15   سوره  ق {  أَفَعَيِينَا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِّنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ    } به چه معناست ؟
شک  وتردید .

کلمه  ( حبل الورید ) در آیه   16   سوره  ق {  وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ    } به چه معناست ؟
شاهرگ گردن .

کلمه  (  قعید ) در آیه   17   سوره  ق {   إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ   } به چه معناست ؟
نشسته . همدم .

کلمه  ( عتید ) در آیه   18   سوره  ق {  مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ    } به چه معناست ؟
مهیای انجام مأموریت و انجام کار .

کلمه  ( تحید ) در آیه   19   سوره  ق {  وَجَاءتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تَحِيدُ    } به چه معناست ؟
کناره گیری می کردی .

کلمات  ( مناع ـ معتد ـ مریب ) در آیه   25   سوره  ق {  مَّنَّاعٍ لِّلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُّرِيبٍ    } به چه معناست ؟
مناع : کسی که خویشتن را از انجام خوبها بدور داشته است .
معتد : تجاوزپیشه .
مریب : متردد  شک انداز .

کلمه  ( أزلفت ) در آیه   31   سوره  ق {  وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ غَيْرَ بَعِيدٍ   } به چه معناست ؟
نزدیک گردانده شد .

کلمه  ( نقبوا فی البلاد ) در آیه    36  سوره  ق {   وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هُمْ أَشَدُّ مِنْهُم بَطْشاً فَنَقَّبُوا فِي الْبِلَادِ هَلْ مِن مَّحِيصٍ   } به چه معناست ؟
کشورها و شهرها را گشوده اند و در آنجاها گشته اند .

کلمه  ( لغوب  ) در آیه    38  سوره  ق {  وَلَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَمَا مَسَّنَا مِن لُّغُوبٍ    } به چه معناست ؟
درماندگی و خستگی .

ذاریات :

کلمات  ( الذاریات ـ ذروا ) در آیه   1   سوره  ذاریات {  وَالذَّارِيَاتِ ذَرْواً    } به چه معناست ؟
الذاریات : جمع ذاریة ، بادهایی که ابرها را به حرکت در می آورند .
ذروا : پاکندن و پخش کردن .

کلمات  ( الحاملات ـ وقرا) در آیه   2   سوره  ذاریات {  فَالْحَامِلَاتِ وِقْراً    } به چه معناست ؟
الحاملات : جمع حاملة ، ابرهایی که آبستن به آب و بردارندگان آن هستند .
وقرا : بار سنگینی .

کلمه  ( الجاریات ) در آیه    3  سوره  ذاریات {   َالْجَارِيَاتِ يُسْراً   } به چه معناست ؟
جمع جاریة ، کشتی ها .

کلمه  ( الحبک ) در آیه  7    سوره  ذاریات {   وَالسَّمَاء ذَاتِ الْحُبُكِ   } به چه معناست ؟
جمع حبیکة ، راهها.

کلمه  ( الخراصون ) در آیه  10    سوره  ذاریات {   قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ   } به چه معناست ؟
دروغگویان .
کلمه  ( غمرة ) در آیه  11    سوره  ذاریات {  الَّذِينَ هُمْ فِي غَمْرَةٍ سَاهُونَ    } به چه معناست ؟
گرداب و ورطه .

کلمه  ( یفتنون ) در آیه   13   سوره  ذاریات {   يَوْمَ هُمْ عَلَى النَّارِ يُفْتَنُونَ   } به چه معناست ؟
ذوب و گداخته می شوند . عذاب می گردند .

کلمه  ( یهجعون ) در آیه 17  سوره  ذاریات {   كَانُوا قَلِيلاً مِّنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ   } به چه معناست ؟
می خوابیدند . می خفتند .

کلمات  ( راغ ـ عجل ـ سمین  ) در آیه   26   سوره  ذاریات {   فَرَاغَ إِلَى أَهْلِهِ فَجَاء بِعِجْلٍ سَمِينٍ   } به چه معناست ؟
راغ : پنهانی و یواشکی رفت .
عجل : گوساله .
سمین : چاق و فربه .

کلمه  ( أوجس ) در آیه  28    سوره  ذاریات {  فَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً قَالُوا لَا تَخَفْ وَبَشَّرُوهُ بِغُلَامٍ عَلِيمٍ    } به چه معناست ؟
احساس ترس کرد .

کلمات  ( صرة ـ صکت ) در آیه   29   سوره  ذاریات {   فَأَقْبَلَتِ امْرَأَتُهُ فِي صَرَّةٍ فَصَكَّتْ وَجْهَهَا وَقَالَتْ عَجُوزٌ عَقِيمٌ  } به چه معناست ؟
صرة : فریاد .
صکت : سیلی زد .

کلمه  ( مسومة) در آیه   34   سوره  ذاریات {  مُسَوَّمَةً عِندَ رَبِّكَ لِلْمُسْرِفِينَ    } به چه معناست ؟
نشانه گر .

کلمه  ( عتوا ) در آیه   44   سوره  ذاریات {  فَعَتَوْا عَنْ أَمْرِ رَبِّهِمْ فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ وَهُمْ يَنظُرُونَ   } به چه معناست ؟
سرکشی کرد .

کلمه  ( أید ) در آیه   47   سوره  ذاریات {   وَالسَّمَاء بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ   } به چه معناست ؟
قدرت و قوت .

کلمه  ( ملوم  ) در آیه  54    سوره  ذاریات {   فَتَوَلَّ عَنْهُمْ فَمَا أَنتَ بِمَلُومٍ   } به چه معناست ؟
سزاوار سرزنش .

کلمه  ( ذنوبا ) در آیه   59   سوره  ذاریات {  فَإِنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا ذَنُوباً مِّثْلَ ذَنُوبِ أَصْحَابِهِمْ فَلَا يَسْتَعْجِلُونِ    } به چه معناست ؟
سطل بزرگ .

طور:

کلمه  ( الطور ) در آیه   1   سوره  طور {  وَالطُّورِ    } به چه معناست ؟
اسم خاص کوهی در سرزمین سینا است .

کلمه  ( مسطور ) در آیه   2   سوره  طور {  وَكِتَابٍ مَّسْطُورٍ    } به چه معناست ؟
نوشته شده .

کلمات  ( رق ـ منشور  ) در آیه   3   سوره  طور {   فِي رَقٍّ مَّنشُورٍ   } به چه معناست ؟
رق : صفحه .
منشور : پخش شده . گشوده و باز.

کلمه  ( البیت المعمور ) در آیه   4   سوره  طور {  وَالْبَيْتِ الْمَعْمُورِ    } به چه معناست ؟
بیت المعمور در آسمان است و دائما فرشتگان در آن گروه گروه به تقدیش  وتسبیح خدا مشغولند .

کلمه  ( المسجور ) در آیه   6   سوره  طور {  وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ    } به چه معناست ؟
بر افروخته .

کلمه  ( مورا  ) در آیه   9   سوره  طور {  يَوْمَ تَمُورُ السَّمَاء مَوْراً    } به چه معناست ؟
حرکت و اضطراب .

کلمه  ( خوض  ) در آیه   12   سوره  طور {  الَّذِينَ هُمْ فِي خَوْضٍ يَلْعَبُونَ    } به چه معناست ؟
فرو رفتن به کارهای بیهوده و کودکانه .

کلمات  ( یدعون ـ دعا  ) در آیه   13   سوره  طور { يَوْمَ يُدَعُّونَ إِلَى نَارِ جَهَنَّمَ دَعّاً    } به چه معناست ؟
یدعون : با قهر و زور پرت می گردند و انداخته می شوند .
دعا : با خشونت فرو انداختن . به شدت پرت کردن و راندن .

کلمات  ( سرر ـ مصفوفة ) در آیه   20   سوره  طور {  مُتَّكِئِينَ عَلَى سُرُرٍ مَّصْفُوفَةٍ وَزَوَّجْنَاهُم بِحُورٍ عِينٍ    } به چه معناست ؟
سرر : جمع سرسر ، تختها .
مصفوفة : ردیف در کنار هم چیده شده .

کلمات  ( ما ألتناهم  ـ رهین ) در آیه  21    سوره  طور {  وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُم بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُم مِّنْ عَمَلِهِم مِّن شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ    } به چه معناست ؟
ما ألتناهم : از کارهایشان نکاسته ایم .
رهین : گروگان .

کلمه  (  مکنون ) در آیه   24   سوره  طور {   وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمَانٌ لَّهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَّكْنُونٌ  } به چه معناست ؟
پنهان .

کلمه  ( مشفقین ) در آیه  26    سوره  طور {  قَالُوا إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِي أَهْلِنَا مُشْفِقِينَ    } به چه معناست ؟
جمع مشفق ، ترسان و هراسان .

کلمه  ( السموم ) در آیه   28   سوره  طور {  فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا وَوَقَانَا عَذَابَ السَّمُومِ    } به چه معناست ؟
شعله آتش بدون دود .

کلمات  ( المنون ـ ریب المون) در آیه  30    سوره  طور {  أَمْ يَقُولُونَ شَاعِرٌ نَّتَرَبَّصُ بِهِ رَيْبَ الْمَنُونِ    } به چه معناست ؟
المنون : مرگ .
ریب المنون : گمان مرگ ، مرگ مشکوک .

کلمه  ( تقوله  ) در آیه   33   سوره  طور {   أَمْ يَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ بَل لَّا يُؤْمِنُونَ   } به چه معناست ؟
آن را از پیش خود ساخته است و به دروغ به خدا نسبت داده است .

کلمه  ( مغرم ) در آیه   40   سوره  طور {  أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْراً فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ    } به چه معناست ؟
غرامت . زیان .

کلمات ( کسفا ـ مرکوم ) در آیه  44  سوره  طور { وَإِن يَرَوْا كِسْفاً مِّنَ السَّمَاءِ سَاقِطاً يَقُولُوا سَحَابٌ مَّرْكُومٌ  } به چه معناست ؟
کسفا : پاره ، قطعه ، تکه .
مرکوم : متراکم .

No comments:

Post a Comment

السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

ښه انسان د ښو اعمالو په وجه پېژندلې شې کنه ښې خبرې خو بد خلک هم کوې


لوستونکودفائدې لپاره تاسوهم خپل ملګروسره معلومات نظراو تجربه شریک کړئ


خپل نوم ، ايمل ادرس ، عنوان ، د اوسيدو ځای او خپله پوښتنه وليکئ


طریقه د کمنټ
Name
URL

لیکل لازمی نه دې اختیارې دې فقط خپل نوم وا لیکا URL


اویا
Anonymous
کلیک کړې
سائیٹ پر آنے والے معزز مہمانوں کو خوش آمدید.



بحث عن:

البرامج التالية لتصفح أفضل

This Programs for better View

لوستونکودفائدې لپاره تاسوهم خپل معلومات نظراو تجربه شریک کړئ

MrAbohisham's Channel

هډه وال کے ایس ایم ایس اپنے موبائل میں حاصل کرنے کے لئے اپنا نمبر لکھ کرسائن اپ کردیں پھر آپ کے نمبر میں ایک کوڈ آے وہ یہاں لکھ لیں




که غواړۍ چی ستاسو مقالي، شعرونه او پيغامونه په هډاوال ويب کې د پښتو ژبی مينه والوته وړاندی شي نو د بريښنا ليک له لياري ېي مونږ ته راواستوۍ
اوس تاسوعربی: پشتو :اردو:مضمون او لیکنی راستولئی شی

زمونږ د بريښناليک پته په ﻻندی ډول ده:ـ

hadawal.org@gmail.com

Contact Form

Name

Email *

Message *

د هډه وال وېب , میلمانه

Online User