salamu alikum
allah de okree che rogh aw jor aw sehat mand osee
zma
dh poze taklef dy har wakht sakhta banda we aw yaw zal me apretion ham
kary dy kho sh faida ye na da karee aw wos ph de roja ke zma poza sakhta
banda we aw zh majbora sham che poza ke daroo wachom bala lar ye neshta
no aya roja war sara makroh kegi
Fasihuddin Khan
Fasihuddin Khan
ځواب
بسم الله الرحمن الرحيم
اول : که د مريض د پاره د روژې نيول زيان رسوي هغه ته د روژې پريښودل جايز دي ، لقوله سبحانه وتعالی :
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ
أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى
وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ
مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ
اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ (البقره ۱۸۵ ) .
ژباړه : د روژې مياشت هغه (مياشت) ده چې قرآن په کښې نازل شوی
دی ، چې د خلکو لپاره هدايت دی او د هدايت د پاره روښانه دلايل او (حق او
باطل) تر مينځ بېلوونکی دی ، نو ستاسې څخه هر څوک چې مياشت وويني نو روژه
دې ونيسي او که څوک ناروغ او مسافر وي نو له ورپسې ورځو څخه دې د خوړل شويو
ورځو په شمير ( قضايي روژه ونيسي ) الله پر تاسې د آساني اراده لري او پر
تاسې د سختی اراده نه لري .
دوهم :
ټول هغه درمل که ګولی وي ، کپسول وي ، شربت وي او نور چې د خولي يا پوزې د
لاري درملنې د پاره معدي ته داخل شي په اتفاق د امت روژه ماتوي .
دريم : پيچکاری او سيروم باندې روژه نه ماتيږي ، ځکه چې د رګ ليارې بدن ته داخليږي نه د منفذ ليارې لکه خوله ، پوزه و غيره .
فی التنوير الابصار ، اوادهن
او اکتحل او التجم ، و ان وجد طعمه فی حلقه ، و فی الشامية ، لان المود فی
حلقه الرد داخل من المسام الذی هو خلل البدن ، والمفطر، انما هو من المنافذ
(ردالمختار ، کتاب الصوم ۲/۳۹۵ ) .
مګر علماء البلدالحرام او اللجنة الدائمة پيچکاری په دوو برخو ويشي :
اول : د درد يا انتي بيوتيک و غيره پيچکارې باندی روژه نه ماتيږي .
دوهم : تعذيوي پيچکاری کوم چې د لوږې او تندې سره مرسته کوي روژه ماتوي او دا د احتياط قول دی .
په لاندې درملو او تداوی باندې روژه نه ماتيږي :
۱- د ستوګو قطره ، د غوږ قطره ، د غوږ مينځل ، د پوزې قطره په شرط ددې چې تر حلق لاړ نه شي .
۲- د غاښ برمه کول ، ډکول او د غاښ ايستل په شرط ددې چې وينه يا دوا تر حلق تيره نه شي .
۴- د خولې د علاج د پاره د دوا مضمضه کول يعنې په خوله کې دوا اچول په شرط ددې چې د حلق لاړ نه شي .
۵- د تنفسي مريضانو د پاره د اکسجين کارول .
۶- د جلد تداوي په مرهم يا کومه بله کيمياوي ماده باندې د پوستکي غړول .
۶- د زړه يا سيني او نور ته د علاج د پاره شراينو ته د لولې داخلول .
۷- د زخمونو درملنه ، پاسمان و غيره .
مسلمان طبيب ته لازمه ده چې لومړی مريض د صبر توصه وکړي تر څو خپله
درملنه د روژه ماتې وروسته کړي خو که ضرورت وي نو بيا په پورته صورتونه د
مريض علاج کولای شي .
خلاصه الفتاوي ج ۱ ص ۲۵۴ – فتاوی هنديه ج ۱ ص ۱۰۴ – مجمع الفقه الإسلامي ص 213 او الفتاوي الشرعية
و الله سبحانه وتعالی اعلم
هغه صورتونه چې په هغه کې د روژې پريښودل جايز دي :
۱- سفر : که سفر سخت وي او مسافر ته د روژې نيول ګران وي روژه پريښودل جايز دي البته که تکليف نه وي روژه نيول بهتره دي .
۲- سخت مرض : داسې مرض چې ددې پوره يقين وي که د روژې په نيولو درمل قطع شي يا د روژې نيولو سره مرض زياتيږي نو داسې مريض ته د روژې پريښودل جايز دي .
۳- حامله ښځه : که حاملې ښځې ته د روژې نيولو په وجه د هغې ځان يا بچي د پاره نقصان او خطر وي نو هغه ته د روژې پريښودل جايز دي .
۴- مرضعه ښځه : که تي ورکونکی ښځه ته د روژي په نيولو سره ځان يا بچي ته نقصان او خطر وي نو هغې ته د روژې پريښودل جايز دي ، البته که اقتصادي توان ولري بچي ته مصنوعي شيدي برابروالای شي يا يې بلې ښځې ته په معاوضه ورکولو ورکولای شي يعنې د پيو انتظام کولای شي نو په دې صورت کې د روژې پريښودل جايز نه دي .
۵- حيض او نفاس : د حيض او نفاس په وخت روژه نه نيول پکار دي .
فقه اسلامي – مولانا مجيب الله ندوي حنفي ص ۱۹۹ )
که د تاسې د سفر نيت له ۱۵ ورځو کم وي مسافر بلل کيږئ مسافر ته د روژې د خوړلو اجازت شته ، مګر که د اقامت نيت مو د نيمي میاشتې يا ۱۵ ورځو زيات وي د مقيم حکم لرئ مسافر نه ياست .
د کار له وجې د روژې خوړل جايز نه دي .
که چا قصداً بغير له شرعي غذر څخه يوه فرضي روژه و نه نيوله د هغه روژې قضايي به ادا کوي او په بدل کې به يې دوې مياشتې پرلپسې روژه نيسي .
رسول الله صلی الله عليه وسلم فرمايي : عن ابی هريره رضی الله عنه قال قال رسول الله صلی الله عليه وسلم من افطر يوماً من رمضان فی غير رخصته رخصها الله له لم يقض عنه صيام دهر (سنن ابوداؤد )
له حضرت ابی هريرة څخه روايت دی چې رسول الله صلی الله عليه وسلم و فرمايل : چا چې د رمضان د مياشتي يوه روژه پرته له کوم غذر لرلو ) سفر يا مرض ( ونه نيوله کوم چې الله تعالی ورته رخصت ورکړی دی نو ټول عمر روژه نيول د هغه قضا نشي پوره کولای .
۱- سفر : که سفر سخت وي او مسافر ته د روژې نيول ګران وي روژه پريښودل جايز دي البته که تکليف نه وي روژه نيول بهتره دي .
۲- سخت مرض : داسې مرض چې ددې پوره يقين وي که د روژې په نيولو درمل قطع شي يا د روژې نيولو سره مرض زياتيږي نو داسې مريض ته د روژې پريښودل جايز دي .
۳- حامله ښځه : که حاملې ښځې ته د روژې نيولو په وجه د هغې ځان يا بچي د پاره نقصان او خطر وي نو هغه ته د روژې پريښودل جايز دي .
۴- مرضعه ښځه : که تي ورکونکی ښځه ته د روژي په نيولو سره ځان يا بچي ته نقصان او خطر وي نو هغې ته د روژې پريښودل جايز دي ، البته که اقتصادي توان ولري بچي ته مصنوعي شيدي برابروالای شي يا يې بلې ښځې ته په معاوضه ورکولو ورکولای شي يعنې د پيو انتظام کولای شي نو په دې صورت کې د روژې پريښودل جايز نه دي .
۵- حيض او نفاس : د حيض او نفاس په وخت روژه نه نيول پکار دي .
فقه اسلامي – مولانا مجيب الله ندوي حنفي ص ۱۹۹ )
که د تاسې د سفر نيت له ۱۵ ورځو کم وي مسافر بلل کيږئ مسافر ته د روژې د خوړلو اجازت شته ، مګر که د اقامت نيت مو د نيمي میاشتې يا ۱۵ ورځو زيات وي د مقيم حکم لرئ مسافر نه ياست .
د کار له وجې د روژې خوړل جايز نه دي .
که چا قصداً بغير له شرعي غذر څخه يوه فرضي روژه و نه نيوله د هغه روژې قضايي به ادا کوي او په بدل کې به يې دوې مياشتې پرلپسې روژه نيسي .
رسول الله صلی الله عليه وسلم فرمايي : عن ابی هريره رضی الله عنه قال قال رسول الله صلی الله عليه وسلم من افطر يوماً من رمضان فی غير رخصته رخصها الله له لم يقض عنه صيام دهر (سنن ابوداؤد )
له حضرت ابی هريرة څخه روايت دی چې رسول الله صلی الله عليه وسلم و فرمايل : چا چې د رمضان د مياشتي يوه روژه پرته له کوم غذر لرلو ) سفر يا مرض ( ونه نيوله کوم چې الله تعالی ورته رخصت ورکړی دی نو ټول عمر روژه نيول د هغه قضا نشي پوره کولای .
و الله سبحانه وتعالی اعلم
آن لاين اسلامي لارښود
آن لاين اسلامي لارښود
- په قسط باندې خرچول او اخيستل د اسلام له مخې څه حکم لري؟
- په كوركې دجماعت په كولوسره دجومات ثواب حاصليږي اوكه نه؟
- په كوركې دننه اذان اوجمعه كول :
- په كوټ اوپتلون كښې مونځ كيږي اوكه نه؟
- په كټ باندې مونځ كول صحيح دي
- په لاندى حالاتو كې دامانت تاوان وركول لازميږي
- په لباس کښي دزیب او زینت ترڅنګ دپردې خیال ساتل لازمي دی
- په لمانځه کې د سُتري ضرورت ، فوائد او احکام
- په لمانځه کې کوم ځای ته وکتل شي او د څه شي تصور کول پکار دی ؟
- په مذي باندې په ككړو جاموكې مونځ كول صحيح دى اوكه نه ؟
- په مسجد کې سوال غوښتل
- په مړی پسې دخیراتونوشرعې حیثیت
- په نابالغتوب کې يي له يوه نامردسره نکاح وشوه اوس څه وکړي ؟
- په نابالغتيا كې پلار چې د جينئ كومه نكاح وكړه هغه صحيح ده دويمه نكاح د بلوغ نه پس نه شى كولى
- په نني عصر کې دمسواک په ځای ټوتهـ پیسټ اوبرش ډیرزیات استعمالیږي په دې باندې اجر اوثواب میلاوېږې او که نه ؟
- په وترو کې چې کله دعاء قنوت وايي نو بسم الله ووايي اوکه نه ،اود جنازي په لمانځه
- په وخت د نكاح د ورور جوړولو رواج غلط دى
- په وړينو كاليوباندې ګنده ګې ا وچه شي اوپه خپله ورژيږي بغير له پاكولو نه مونځ روا دى اوكه نه ؟
- په يو پوزكي سړى اوښځه دواړه مونځ كولاى شي
- په پيچکاري، قطره، اکسيجن..روژه ماتېږي؟
- په کوموشيانو هم روژه ماتېږي او هم کفاره لازمېږي؟
- په ګاډي کې مړې اوړل څنګه دي ؟
- پوښتنه دسختې يخنۍ اوتبې په سبب سره تيمم روا دى اوكه نه ؟
- پوښتنه : آيا په کورتۍ او پتلون اغوستلو کې له کفارو سره مشابهت راځي اوکه نه ؟
- پوښتنه: آیا په اسلام کښی شاعری جائز ده؟
- پوښتنه: یو عالم چی څومره علم وکړی ورته شیخ الحدیث، او شیخ القرآن ویلی شو؟
- پوښته : د دواړو سجدو په منځ كې دادعاء لوستل روا دي اوكه نه ( اللهم اغفرلي وارحمني الخ ) ؟
- پوښته : په لمانځه کې قراءت څومره اندازه فرض دى ؟
- پوښته :كه څوك دلمانځه په قعده كې كله يوه اوكله بله دعاء و وايې داحنافو په نزد خوبه كوم ممانعت نه وي ؟
- پوښته: دانګريزانو وړينې جامې ليلاميږي په هغې كښې شبه دناپاكۍ شته ، اياهغې سره مونځ جائز دى اوكه نه ؟
- پوښته: داودس وچولو وخت كښې سلام كول يا د سلام ځواب وركول جائز دي اوكه نه ؟
- پيوند كاري اعضاء دليل مانعين دلائل قائلين: ند كاري اعضاء
- ځنی خاصې شپی لکه پنځلســـم دی برات اولســــم دمحرم اوداسی نوری
- ځوانه: په روژه كې خو دا لس كارونه وكړه
- ځيني خلك له ركوع نه رورسته نيغ نه ودريږي اوسيده سجدې ته ځې په داسې كولو مونځ كيږي اوكه نه ؟
- څوک چه په دويم رکعت كې شريک شي نوثناء{ سبحانک اللهم } به وائي اوکه نه ؟
- څوک چې ديوال لاندې ګيريدلو سره مړشې هغه له به غسل ورکولې شې
- چا ته د مينې ،عقيدې او اخلاص له مخې د هغه عزت او اکرام لپاره قيام پاڅېدل او درېدل څه حکم دې تفصیلی وضاحت واکړې
- چنده غير مسلما ن در مسجد
- چه اميان راټول شي اوځانته ځانته مونځونه كوي نو آيا اذان ورباندې شته اوكه نه ؟
- چه په سجده كښې دواړوه خپې اوچتې كړي نو څه حكم لري؟
- چه پيزاريې په پښووي نواذان كول څنګه دي؟
- چه اذان ياتكبيرغلط وويل شي نوراګرځول يې لازم دي اوكه نه؟
- چه دهندوانوپه ډول ساړى وتړي نو مونځ په كښې كيږي اوكه نه ؟
- چه مسبوق په هيره سره سلام وګرځوي بيادچاوريادولوسره پاڅيږي او پوره كړى مونځ ؟
- چک چکې وهل او د معلم د استقبال د پاره د زده کونکو پورته کيدل
- چکک او تیلو اچول روژی ته تاوان رسوی او که نه؟
- چی خپله خوریالورپه ډیـرو زیاتوروپو ورکوی او دهغی مهرپه خپل جیب کې اچـوی
- چی دنوی واده والا کسان چی مسافری یی تر۳میاشتو اضافه شی دوهمی ځل نکاح پری اوړی ایا دا واقعیت لری که نه ؟
- چې اوبو سره استنجاء كولو وخت كښې څاڅكي راځي نوڅه وكړي ؟
- چې مريض ته پليتي ورسيږي اواوبه ورته نقصان رسوي نوپاكوالى څنګه كېږي ؟
- ډيرخلك له سجدې نه څلور ګوتې پورته شي دويمه سجده كوي دهغوي مونځ كيږي اوكه نه ؟
No comments:
Post a Comment
السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
ښه انسان د ښو اعمالو په وجه پېژندلې شې کنه ښې خبرې خو بد خلک هم کوې
لوستونکودفائدې لپاره تاسوهم خپل ملګروسره معلومات نظراو تجربه شریک کړئ
خپل نوم ، ايمل ادرس ، عنوان ، د اوسيدو ځای او خپله پوښتنه وليکئ
طریقه د کمنټ
Name
URL
لیکل لازمی نه دې اختیارې دې فقط خپل نوم وا لیکا URL
اویا
Anonymous
کلیک کړې
سائیٹ پر آنے والے معزز مہمانوں کو خوش آمدید.