لسان خطبه جمعه
خطبه
جمع بايد به زبان عربي داده شود اگر به زبان ديگر گفته شود درين مورد نظر يات
مختلف وجود دارند نظر اما م ابوحنفه رح اين است كه خطبه گفتن بدون ز.بان عربي
باوجود قدرت داشتن بالاي زبان عربي نيزصحيح ميباشند امام ابويوسف وامام محمد رح
وقتي اجازه ميد هند كه قدرتش بالاي زبان عربي نباشند مصنف مشهور كتاب عربي شيخ
ابوالحسن مرعنيناني رح ۵۱۱
۵۹۳
نقل ميكنندكه در اواخر امام ابوحنيف رح نيز به را ي صاحبين رجوع كرده است ونيز اين
رائ اعتبارى است.)۱(
نظريات علما
هندوستان نيز مختلفت است طبق فرموده )) سفر
السعادة را شيخ عبدالحق محدثدهلوي اين است افضل آن است كه خّطبه به زبان عربي
باشند ونزد امام ابوحنيفه بغير عربي نيز جايز است هرز باني كه باشند وبعضي گفته
انداز غير عربي بفارسي روا نباشند نظر به حضرت مولاناه عبدالحي فرنگي محلي ۱۲۴۶ ۱۳۴ نيز همين است.)۱(
حضرت مولاناه سيد محمد علي مونگير رح نيز قائل
همين نظر يه بوده ودررابطه به اين موضوع يك رساله نيز دارند طرف ديگر همراه ا
كابرديوبند نظريه مولانا اشرف علي تهانوي
رح مختلف است ميگويد كه بدون از عربي در زبان ديگر خطبه خواندن صحيح نيست ودر
رابطه به اين موضوع نيز رساله تحقيقي از مولانا مفتى شفيع )رح( تاليف شده است در
اين مورددلايل پيشى ه شده قطي نيست نظر بعض اين است كه طبق قول خداوند كه
) فاسعوا
الى ذكر الله (
اين يك ذكر است ودر ذكر تنها مفهوم الفاظ مطلوب
نيست بلكه الفاظ نيز مّطلوب ميباشند.
بناءً بايد به عربي خوانده شود ديگر اين كه صحا ب كرام ض به هر جايكه رفت روم بود اگر فارس
در آنجا به عربي خطبه ميخواندند.
واين مسئله بخاطر بي ا غبار نيست كه بعضي مفسرين از )فاسعوالي
ذكرالله ( نماز گرفته است همچنان صرف تعا مل
صحابه رض حكم واجب نزد احناف رح ثابت نميشود
امر ديگر اين است كه دراووقت مسلما نهادرامر
سياسي علمي تهزبي قوم ملت غالب دنيا بوده وزبان اين قوم فاتح وغالب عربي بوده كه
هركسي كوشش ميكرد كه اين زبان را ياد گيرند وحالاً كه حالاتغير خورده اين سبب نيز
ساقّط گرديده ولي بازهم اكثر فقها اين را مناسب ميدانند كه بايد خطبه تنها به لسان
عربي خوانده شود طوريكه خاتم المحديثين شاه ولى الله )رح( صراحتاً اين را گفت است راقم الحروف نيز به اين نظر يه
ميلان دارند وليكن وقتكه دلا ائل بايك ديگر در معارض است واكا بر نيز در اين مورد
اختلاف داشت پس بدعت گفتن به خواند خطبه به زبان ارودووغيره مناسب نيست
مجموع
الفتاوه رج باب الحمص والبدين علي هاش خلاصة الفتواي
No comments:
Post a Comment
السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
ښه انسان د ښو اعمالو په وجه پېژندلې شې کنه ښې خبرې خو بد خلک هم کوې
لوستونکودفائدې لپاره تاسوهم خپل ملګروسره معلومات نظراو تجربه شریک کړئ
خپل نوم ، ايمل ادرس ، عنوان ، د اوسيدو ځای او خپله پوښتنه وليکئ
طریقه د کمنټ
Name
URL
لیکل لازمی نه دې اختیارې دې فقط خپل نوم وا لیکا URL
اویا
Anonymous
کلیک کړې
سائیٹ پر آنے والے معزز مہمانوں کو خوش آمدید.