مسئله ثبوت نسب نلكي زاده
در اينجا اين سخن
واضح ګرديد كه مني كدام شخص كه
باشد بدر مولود همان شخص ميباشد براي ثبوت نسب اين كافي است كه زن از نطفه
شوهر حامله شود مباشرت جسماني
همرايش ضروري نيست چونكه اين
صورت جديد است پس در كتب فقهي
حكم صريحي اّن پيدا نخواهد شد
البته )جزئيات ديګر موجوداست كه بدون از وطي حامله شدن زن
براي ثبوت نسب كافي خوانده شد است
)رجلٌ وطي جاريةً في مادون
الفرج فانزل فاخذت الجارية ماءه في شيءٍ
فاستد خلته في فرجها فعلقت عند ابي حنيفة ان الو ولده وتصير الجارية ام ولدٍ له((۱) مرد كه همراه
كنيز خود خارج از فرج جماع
كند وانزال شود وكنيز اّّّّّّّّّّّّّّب مني وي را در چيز
ګرفت ودر
فرج خويش اّنرا داخل نمايد
وذريعه اين كنيز
حامله شود پس نزد
امام ابوحنيفه )رح( اين مولود بچه وي
وكنيز ام ولد وي
ميباشد واين نيز واضح است كه
مادر طفل اّن زن است
كه بيضة المني او در رحم خويش
پرورش كند پس اګر
بيضة المني او در
رحم زن درګر
شوهرش پرورش نماسيند
پس مادر طفل
متولد كي خواهد بود ؟
دراين مورد
فقها نظريات مختلف دارد
بعض ميګويند كه مادر طفل اّن
زن است كه بيضة المني در رحم او پرورش يافته
است وطفل را
زائيده اند كه بادر نظرداشت
احكام ومصالح شريعت وعقل همراه
هردو نظر به مطابقت دارد زن
صاحب بيضة المني بخاطر مادر طفل است
كه جزء وي ميباشد
وثبوت نسب وحرمت
بالاي اين رشته وجزئيت
بناء است صاحب هدايه
در اين مورد
مينويسد
)ان الوطي سبب الجزئية بواسطة الولد حتٰي يضاف الٰي كل واحدٍ منها كملاً ( وطي به
واسطه مولود سبب جزئيت جور شده وازين جهت
نسبت مولود هر دو )ز وجين ( طور مكمل كرده ميشود وهمچنان مادر را در
عربي ام ګفتن نيز دليل چنين جورشده
ميتواند كه ام اصل وريشه را ګفته ميشود وبيضة المني حاصل شده زن حيثيت اصل وبنياد براي مولود دارد پس ضرور است كه اين زن مادر طفل
باشد
واز حرمت رضاع نيز تائيد اين طور
شده ميتواند كه بخاطر حرمت رضاعت
ميكدن پستان زن ضروري نيست بلكه اګر ذريعه چيز
ديګر شيربه دهن طفل رسيد
نيز حرمت ثابت ميشود بناءً
اګر بيضة المني يك زن باعث تولد مولود شود پس مناسب است كه
اين زن مادر مولود باشد واّن
حضراتيكه مادر كسي
را ميګويند كه مولود
را زائيده باشد دليل قوي اّنها قول
قراّن است كه او والده
زن را ميګويند كه مولود را زائيده
باشد لهذا اين مسئله قابل دقت است
من )مئولف كتآب ( ميګويم كه
در ذهن بنده
اين سخن مي اّيد كه نزد فقها
نظائر موجود است كه
نسب يك مولود از دو مرد ثابت
شده باشد وهردو را
حق ولايت بالايش داده
است طوريكه ملا حداد شارح
قدوري مينويسد )واذكانت جاريةً بين
اثنين جاءت بولدٍ فدعياه حتٰي ثبت النسب منهما (۱ كنيز مشترك دو شخص ولادت نمود وهردو شخص دعوٰي ثبوت نسب كرد پس نسب مولود از هردو ثابت ميشود ابن
نجيم مصري بحواله )ظهريه (باتعبير كم چنين
نقل ميكند :
)والجارية بين اثنين
اذاجاءت بولدٍ فادعياه يثبت النسب من كل واحدٍ منهما ينفرد كل واحدٍ منهما
بالتزويج (۲ كنيز
مشترك دو شخص ولادت نموده وهردو دعوٰي نسب كرد پس نسب
براي هردو ثابت ميشود وبراي
هردو اختيار نكاح او حاصل است پس
اّنا مناسب نخواهد بود كه هردو حكم مادر
هاي حقيقي مولود تسليم كرده شود:
هذا ماعندي والله اعلم
بالصواب وعلمه اكمل :
No comments:
Post a Comment
السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
ښه انسان د ښو اعمالو په وجه پېژندلې شې کنه ښې خبرې خو بد خلک هم کوې
لوستونکودفائدې لپاره تاسوهم خپل ملګروسره معلومات نظراو تجربه شریک کړئ
خپل نوم ، ايمل ادرس ، عنوان ، د اوسيدو ځای او خپله پوښتنه وليکئ
طریقه د کمنټ
Name
URL
لیکل لازمی نه دې اختیارې دې فقط خپل نوم وا لیکا URL
اویا
Anonymous
کلیک کړې
سائیٹ پر آنے والے معزز مہمانوں کو خوش آمدید.