احكام رويت هلال
اسلام در عبادات ونيز دراحكام ديګر كه تعلق آن به خواص
وعوام باشند انسان را به چيز مكلف نكرده كه حصول آن دشوار ومشكل باشند واينكه بيدون
فلاسفه ماهر حكماء علماء كسي ديګر آنرا ندانند وعلم آن براي عوام ناممكن باشند
مثال واضح اين استقبال قبله است اګر استقبال بعين كعبه ضروري پنداشته ميشود از
تكنا لوجي معاصر ګرفته تاصدي ها قبل تعين كردن آن براي آدمي عام دشوار بوده ليكن
شريعت از جهت رفع اين مشكل استقبال روي كردن را صرف به طرف ورخ قبله صحيح خواند كه
از وسعت كافي اين امر برخوردار است بلكه در بعض حالات نيز اختيا رداده كه رجحان
قلبه به هر طرف كه باشند آن طرف ادا نمايند همچنان بخاطرتعين اوقات سايي بدن وتغير
افق ګردش آفتاب مقرركرده كه هرقسم انسان عالم جاهل شهري د هاتي خورد كلان امير
غريب مي فهمند وليكن اين نيز حقيقت است كه در اسلام يك نوع وحدت واجتماعيت مطلوب
است وميخواهند كه عبادات اسلامي بايد مظهر وحدت وجماعت باشند ازين جهت براي حكومت
اسلامي ومحكم قضائ اين را يك فريضه مستقل خوانده است كه بعد ازشهادت طلوع هلال در
اعلان نمايد تاګنجائش اختلاف نداشته باشند و به شكل اجتماعي نماز عيد را ادانمايند .
No comments:
Post a Comment
السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
ښه انسان د ښو اعمالو په وجه پېژندلې شې کنه ښې خبرې خو بد خلک هم کوې
لوستونکودفائدې لپاره تاسوهم خپل ملګروسره معلومات نظراو تجربه شریک کړئ
خپل نوم ، ايمل ادرس ، عنوان ، د اوسيدو ځای او خپله پوښتنه وليکئ
طریقه د کمنټ
Name
URL
لیکل لازمی نه دې اختیارې دې فقط خپل نوم وا لیکا URL
اویا
Anonymous
کلیک کړې
سائیٹ پر آنے والے معزز مہمانوں کو خوش آمدید.